Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.10.2012 05:42 - ОБЛЕКЛОТО НЕ Е ТОЛКОВА ЛИЧЕН ИЗБОР, КОЛКОТО ПОЛИТИЧЕСКИ ВЪПРОС
Автор: ljubovalkov Категория: Политика   
Прочетен: 1048 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 10.10.2012 05:45


Покрай делото за ислямски фундаментализъм, което се гледа в Пазарджик, се заговори за свободата на обличане и личния избор при подбора на дрехи. Теоретично, всеки има право да се облича както си поиска. На практика обаче нещата винаги са били други.

Основателят на модерна Русия – царят реформатор Петър I забранява традиционните мужички одежди, обръсва брадите и въвежда европейското облекло сред дворянството и армията. За няколко години прави от изостаналата страна световна сила. И облеклото има своя принос в този процес.

Друг виден реформатор, който се занимава отблизо с въпроса за облеклото е Кемал Ататюрк. Турският лидер застава начело на „болния човек на Европа” и за няколко години вади от пепелищата една нова държава, с нова роля, ново самочувствие и ново място в света. Реформите му включват въвеждане на латинската азбука (за една нощ), махане на религиозните символи от държавните институции и нов dress code.

Още през 2010 година белгийският парламент и френският сенат забраниха бурките на публични места. Холандците, известни като най-либералния и толерантен народ в Европа, също го направиха в началото на настоящата година. А може би, ние българите, трябва да се окичим с холандската титла – в толерантността ни има патологични нотки на страх.

 Облеклото създава поведенчески модели. Ако се обличаш в стил гангста (с дъното на панталона до под коленете) е много вероятно да се държиш така и оттам да произлязат определение  действия. С облеклото често се заявява и принадлежност към дадена социална група, културна общност, образователна институция. Това, с какво и как ще се облича човек, не е маловажен въпрос (също като говоренето на ти, което улеснява корупцията и престъпното поведение). Въвеждането на задължителни униформи във всички учебни заведения и dress code за университети ще намали престъпността, ще подобри междуличностните отношения и ще увеличи респекта към институциите и самия себе си.

Ако пътят ни като държава и нация е към Европа в нейните чисти западни измерения (като модел за развитие на отношения, градска среда, естетика) облеклото ще е европейско. Ако вървим към мултикултурно общество от ориенталски тип, въпросът кой, как и защо се облича не би трябвало да има никакво значение.
Автор: Калоян Методиев




Гласувай:
1



1. pitashtia - Не е точно така.
10.10.2012 10:20
Едно време по кърпата на жената и дрехите и у нас са различавали омъжени от моми и т.н. Имало е нещо като униформа, която наричаме народна носия. По късно модата също става задължителна и в по-старите филми това се вижда отчетливо. Днес модата не е така задължителна и имаме еклектика от тенденции стилове. Все пак плитките гащи , които падат от задника и голите кореми се задържаха доста. Та какво говори техният дрес кос и този на забрадките. Едно и също -за задръстеност и подражание макар и по-различен начин, защото в тези моди няма нищо рационално и отговарящо на реалните потребности и анатомия на човешкото тяло. Едно време Петър Първи забранил брадите, но днес никой не го прави на проблем и който иска си ходи с брада, като моя милост, например. Униформите не се решението а само ще задълбочат проблема. Не е ли по-добре по дрес кода да разбираш с кого си имаш работа? Ако терористите носят задължително брада и чалма, какво по-хубаво за полицията.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ljubovalkov
Категория: Политика
Прочетен: 58732
Постинги: 34
Коментари: 9
Гласове: 22
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031