Прочетен: 1048 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 10.10.2012 05:45
Покрай делото за ислямски фундаментализъм, което се гледа в Пазарджик, се заговори за свободата на обличане и личния избор при подбора на дрехи. Теоретично, всеки има право да се облича както си поиска. На практика обаче нещата винаги са били други.
Основателят на модерна Русия – царят реформатор Петър I забранява традиционните мужички одежди, обръсва брадите и въвежда европейското облекло сред дворянството и армията. За няколко години прави от изостаналата страна световна сила. И облеклото има своя принос в този процес.
Друг виден реформатор, който се занимава отблизо с въпроса за облеклото е Кемал Ататюрк. Турският лидер застава начело на „болния човек на Европа” и за няколко години вади от пепелищата една нова държава, с нова роля, ново самочувствие и ново място в света. Реформите му включват въвеждане на латинската азбука (за една нощ), махане на религиозните символи от държавните институции и нов dress code.
Още през 2010 година белгийският парламент и френският сенат забраниха бурките на публични места. Холандците, известни като най-либералния и толерантен народ в Европа, също го направиха в началото на настоящата година. А може би, ние българите, трябва да се окичим с холандската титла – в толерантността ни има патологични нотки на страх.
Облеклото създава поведенчески модели. Ако се обличаш в стил гангста (с дъното на панталона до под коленете) е много вероятно да се държиш така и оттам да произлязат определение действия. С облеклото често се заявява и принадлежност към дадена социална група, културна общност, образователна институция. Това, с какво и как ще се облича човек, не е маловажен въпрос (също като говоренето на ти, което улеснява корупцията и престъпното поведение). Въвеждането на задължителни униформи във всички учебни заведения и dress code за университети ще намали престъпността, ще подобри междуличностните отношения и ще увеличи респекта към институциите и самия себе си.
Ако пътят ни като държава и нация е към Европа в нейните чисти западни измерения (като модел за развитие на отношения, градска среда, естетика) облеклото ще е европейско. Ако вървим към мултикултурно общество от ориенталски тип, въпросът кой, как и защо се облича не би трябвало да има никакво значение.
Автор: Калоян Методиев
Wikileaks: Българските мюсюлмани – мишен...
Израел, Ислям и Армагедон - част 2-ра
Музиката вече НЕ се поръчва от който пла...
Гнусна лъжа на един путински плъх